Show all

10 حقیقت جالب در مورد سنگ گرانیت

White granite texture

سنگ گرانیت یکی از محبوب ترین سنگ های مورد استفاده در معماری، ساخت و ساز و دکوراسیون می باشد. دانه بندی متراکم این سنگ باعث می شود در برابر خراشیدگی و لکه شدن بسیار مقاوم باشد. در این مقاله قصد داریم 10 حقیقت جالب در مورد گرانیت را برای شما بازگو کنیم.

1- گرانیت جز اصلی تشکیل دهنده پوسته قاره زمین است. این سنگ از سرد شدن مواد مذاب تشکیل می شود. کانی های موجود در سنگ گرانیت عبارتند از کوارتز، فلوسپار، میکا، بیوتیت و آمفیبول. این سنگ از نوع سنگ های آذرین است و رنگ آن وابسته به نوع کانی و میزان آن، از خاکستری تا سفید، مشکی، سبز، شکلاتی، قرمز و... متغیر می باشد.

2- یکی از سخت ترین مواد در جهان گرانیت است. تنها ماده ای که سخت تر از این سنگ طبیعی است الماس است. سختی را می توان میزان قابلیت ماده به مقاومت در برابر تغییر شکل دائم یا نفوذ یک نفوذ کننده به سطح آن تعریف کرد. هرچقدر سختی یک ماده بیشتر باشد امکان ایجاد خراش بر روی آن کمتر است.

3- طرح و رنگ هر قطعه از این سنگ طبیعی منحصر به فرد است. اسلب های این سنگ همگی متفاوت هستند زیرا آن ها تشکیلات و ترکیبات متفاوتی دارند.

4- این سنگ طبیعی از ماگمای آتشفشانی ساخته شده است، بنابراین می تواند دمای حدود 100 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

5- آبی و قرمز نادرترین رنگ های گرانیتی در جهان هستند. رنگ آن ها عمدتا سفید یا خاکستری است. تولید رنگ های آبی و قرمز بسیار محدود است. گرانیت قرمز عمدتا در منطقه قلعه خرگوشی در نزدیکی تالاب گاوخونی اصفهان و یزد استخراج می شود. گرانیت قرمز معدن یزد یکی از مرغوب ترین گرانیت های قرمز است. گرانیت آبی نیز اغلب از کشور نروژ وارد کشور می شود و به دلیل کمیاب بودن آن قیمت بسیار بالایی دارد.

6- این سنگ اولین بار توسط مصری ها با ساخت معابد بزرگ مورد بهره برداری قرار گرفت. مجموعه معبد آمون از این سنگ ساخته شده است. گفته می شود تنها 7 ماه طول کشیده است تا یک بلوک از این سنگ کنده شود. از دیگر کاربردهای این سنگ می توان به پایه مجسمه آزادی در آمریکا اشاره کرد.

7- عظیم ترین ساختمان گرانیت در جهان، کاخ سن لورنز و کاخ ال اسکوریال در مادرید اسپانیا است.

8- بزرگترین معدن روباز گرانیت Mount Airy است . این شهر با نام مستعار شهر گرانیت در کارولینای شمالی (ایالت متحده آمریکا) واقع شده است.

9- از نظر سازگاری با محیط زیست گرانیت یک محصول سازگار است زیرا گازهای مضر منتشر نمی کند و حاوی مواد شیمیایی نیز نیست. فرآیند تولید و استخراج آن نیز مراحل زیادی ندارد. این منبع تجدید پذیر را می توان برای انواع روکش ها و کف پوش ها استفاده کرد.

10- باید گفت گرانیت بسیار مقرون به صرفه است. اما باز باید در نظر داشته باشید که قیمت آن وابسته به گستردگی پروژه، محل زندگی و کیفیت کار متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *