Show all

نحوه تشکیل سنگ گرانیت سفید

گرانیت سفید

نحوه تشکیل سنگ گرانیت

سنگ هایی که در اثر سرد و منجمد شدن گدازه های آتش فشان یا ماگما تشکیل می شوند، سنگ های آذرین یا سنگ های آتشفشانی نامیده می شود. دسته بندی این نوع سنگ ها براساس نوع ماگما و مدت زمان سرد شدن آن است. براساس محل تشکیل این سنگ ها در سطح یا داخل زمین به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شوند. گرانیت، بازالت و سنگ پا از سنگ های آذرین هستند.

سنگ های آذرین و تشکیل آن ها

ماگما در اثر قرار گرفتن سنگ ها در زیرزمین در دمای 625 تا 1200 سانتی گراد تشکیل می شود. این سنگ ها در این دما ذوب می شوند و به آن ماگما می گویند . ماگماها سپس به آرامی به سطح می آیند و در درون یا بیرون قله شروع به سرد شدن می کنند. مواد معدنی این سنگ ها کوارتز، فلدسپات، بیوتیت، آمفیبول، الیوین و پیروکسن است. درصد ترکیبات این سنگ ها متغیر است به همین دلیل در سنگ های آذرین بیش از 700 نوع تنوع وجود دارد.

سنگ های آذرین درونی

اگر مواد مذاب به بیرون پرتاب نشوند و داخل کوه بمانند به علت دمای بیشتر نسبت به محیط بیرون به آهستگی سرد می شوند به همین دلیل دارای بلورهای درشت تری هستند. این سنگ ها دارای رنگ روشن تری هستند.

سنگ های آذرین بیرونی

زمانی که مواد به بیرون کوه پرتاب شوند به علت تغییر دمای ناگهانی به سرعت سرد می شوند. سرعت بالای سرد شدن به بلور سنگ ها اجازه رشد نمی دهد و بلورهای آن ریز می ماند.

بافت سنگ های آذرین

نحوه قرار گرفتن ترکیبات در کنارهم، درصد ترکیبات و سرعت سرد شدن آن ها بر روی بافت سنگ اثر می گذارد.

گرانیت

گرانیت نوعی سنگ آذرین درونی است که به علت درصد بالای سیلیس اسیدی نیز است. این سنگ از کانی های کوارتز، فلدسپات پتاسیم، آلبیت و درصد کمی میکا تشکیل شده است. اکثر گرانیت ها به رنگ طوسی هستند اما درصد کمی هم به رنگ صورتی یا سفید (به دلیل وجود فلدسپات) هستند.

گرانیت سفید

گرانیت سفید سنگی است که عمدتا از مواد معدنی کوارتز (سفید شیری) و فلدسپات (سفید مات) تشکیل شده است. لکه های سیاه کوچک موجود بر گرانیت احتمالا دانه های آمفیبول موجود در این سنگ است. اگر سنگی را دیدید که صد در صد سفید است، آن سنگ گرانیت نیست بلکه به احتمال زیاد یک سنگ ساخته دست بشر یا یک صفحه کوارتز است که شبیه به گرانیت است.سفید

جهت مشاوره و خرید سنگ گرانیت سفید از تیم وایت گرانیت می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *