Show all

مواد معدنی سنگ گرانیت را بشناسید

مواد معدنی سنگ گرانیت

مواد معدنی سنگ گرانیت سفید عبارت است از کوارتز، پلاژیوکلاز، فلدسپات، پتاسیک، پیریت، هماتیت، مانیتیت و ایلمنیت که در انواع مختلف این سنگ به میزان های متفاوت یافت می شود.

راهنمای مفید برای مواد معدنی تشکیل دهنده سنگ طبیعی مورد علاقه شما

مواد معدنی، اجزای تشکیل دهنده تمام سنگ های طبیعی هستند. رنگ هر سنگ طبیعی، چه سیاه، چه نقره ای پر زرق و برق از مواد معدنی منشأ می گیرد. مواد معدنی به هر سنگ شخصیت خاصی می بخشد. مواد معدنی خواص سنگ را توصیف می کنند: سخت یا نرم؟ مقاوم به اسید یا حساس به اسید؟ با توجه به اینکه مواد معدنی در مورد یک سنگ بسیار تعیین کننده هستند، لازم است نگاهی به برخی از مواد معدنی رایج تر، نحوه تشخیص آنها و آنچه در مورد سنگ به شما می گویند، بیاندازیم. لازم به ذکر است که شما فقط می توانید مواد معدنی را در سنگ های درشت دانه ببینید. یک سنگ صاف با دانه های ریز، مانند مشکی مطلق یا خاکستری، چیز زیادی در مورد مواد معدنی نشان نمی دهد زیرا شما نمی توانید آنها را ببینید.

فلدسپات

فلدسپات فراوان‌ترین ماده معدنی در پوسته زمین است، اما به دلیل اینکه در طیف وسیعی از رنگ‌ها و اشکال یافت می‌شود، چندان عادی نیست. وقتی به یک تخته سنگ گرانیت سفید نگاه می کنید، بیشتر به فلدسپات نگاه می کنید. سنگ های آذرین مانند گرانیت زمانی که از ماگمای مایع جامد می شوند شکل می گیرند. شما می توانید ماگما را مخلوطی از قطعات جامد و مایع در نظر بگیرید. کریستال های فلدسپات اغلب تکه های جامد درون ماگما هستند و شما می توانید بافت درشت فلدسپات را در برخی از صفحات گرانیتی مشاهده کنید. در موارد دیگر، فلدسپات توسط دگرگونی تغییر می کند و شکل آن را به فشرده یا کشیده تغییر می دهد. در این موارد، شکل بلورهای فلدسپات می تواند گردتر شود.

رنگ:

بلورهای فلدسپات می توانند سفید، سیاه وخاکستری باشند. آنها همچنین می توانند صورتی، کرم، قهوه ای و گاهی سبز باشند. بهترین انواع فلدسپات به نام لابرادوریت آبی رنگین کمانی است و نقش اصلی را در مروارید بازی می کند.

ویژگی های شناسایی:

از آنجایی که فلدسپات می تواند تقریباً هر رنگی باشد، استفاده از رنگ برای شناسایی آن به هیچ وجه کمکی نمی کند. اما دارای چند ویژگی است که آن را قابل تشخیص می کند.
فلدسپات براق نیست و درخشندگی آن مانند چینی است که صیقل داده نشده باشد.
همیشه مات است.
شکل آن کم و بیش مستطیلی است.
کریستال ها به صورت طبیعی به صورت مسطح به نام صفحات برش شکسته می شوند. هنگامی که از زاویه به آن نگاه می کنید، این امر به ویژه بر روی قسمت تراش خورده قابل مشاهده است. صورت های صاف نور را جذب خواهند کرد. این موضوع در لبه تراش نیز مشهود است که در آن می توانید یک کریستال را به صورت سه بعدی ببینید.
گاهی اوقات می توانید نوارها یا شیارهای ظریفی را در کریستال فلدسپات ببینید.

خواص:

فلدسپات دارای سختی 6 تا 6.5 موس(سخت تر از شیشه) است و به خوبی برای استفاده سخت مقاوم است. به هیچ وجه خش یا پوسته پوسته نمی شود.

کوارتز

کوارتز دومین ماده معدنی فراوان در پوسته زمین است. و باید توجه داشت که یکی از مواد معدنی سنگ گرانیت سفید می باشد. اگرچه در رنگ‌های مشابه فلدسپات وجود دارد، اما ظاهری کاملاً متفاوت دارد. رنگ ها: شفاف، سفید، خاکستری، مشکی، صورتی، کهربایی، قهوه ای، بنفش. برخی از رنگ های کوارتز نام خاص خود را دارند. کوارتز بنفش آمیتیست است. کوارتز کهربا سیترین است. کوارتز خاکستری کوارتز دودی است و غیره.

ویژگی های شناسایی:

رنگ کمکی به شناسایی کوارتز نمی کند، اما وقتی کوارتز را چند بار ببینید، به راحتی قابل تشخیص است.
کوارتز اغلب نیمه شفاف است، به این معنی که شما می توانید درون کریستال را ببینید.
کوارتز شباهت زیادی به شیشه های رنگی دارد، زیرا ترکیب شیمیایی آن مشابه شیشه است.
بر خلاف فلدسپات، کوارتز شکل "ترجیح" ندارد و تقریباً هرگز در یک صفحه صاف نمی شکند.
وقتی به یک سنگ آذرین نگاه می کنیم، کوارتز اغلب به شکل لکه ای است، زیرا آخرین کانی است که جامد می شود و شکاف های باز مانده بین کانی های دیگر را پر می کند.
در سنگ‌های دگرگونی مانند گنیس، شیست یا کوارتزیتی مانند فیوژن یا آبی دریایی، کوارتز حباب‌های سفید رنگی را تشکیل می‌دهد که اغلب شبیه به هم هستند. در این موارد، زمانی که سنگ در حال دگرگونی بود، کوارتز ذوب شد.

خواص:

کوارتز زیبا و بادوام است. در مقیاس سختی 7 موس است و اسیدها یا عادات تمیز کردن آن را آزار نمی دهد.

گارنت

گارنت یک ماده معدنی زیبا است. گارنت صورتی مایل به تمشک تیره یا مایل به قهوه ای است.

ویژگی های شناسایی:

شکل کریستال معمولاً مایل به گرد است. اغلب به صورت لکه ای رخ می دهد.کریستال‌های گارنت درخششی شیشه‌ای دارند و وقتی روی لبه یک تخته یا در یک سنگ تراش‌نخورده مشاهده می‌شوند، به‌طور خاصی درخشان هستند.

خواص:

سختی گارنت 6.5 تا 7.5 موس است و اغلب به عنوان ساینده استفاده می شود. کریستال های بزرگ و نیمه شفاف گارنت برای سنگ های قیمتی استفاده می شود.

مواد معدنی سنگ گرانیت

اگر بخواهیم بیشترین ماده معدنی سنگ گرانیت را بگوییم بی شک آن کوارتز میباشد

میکا

میکا عنصر تعیین کننده در سنگ های درخشان مانند طلای ماگما است و نقش مهمی در سنگ های گرانیت دارد. میکا زرق و برق طبیعت است. براق است و به صورت تکه های صاف شکل می گیرد. تشخیص میکا در یک سطح صیقلی سخت است، اما اگر به لبه اسلب نگاه کنید، معمولاً می توانید شکل آن را تشخیص دهید.

ویژگی های شناسایی:

وقتی کریستال های میکا را از انتها مشاهده می کنید، می توانید لبه های بسیار نازک تکه ها را ببینید. گاهی اوقات اینها مانند صفحات یک کتاب روی هم چیده می شوند.
ورقه های میکا انعطاف پذیر هستند و احتمالاً می توانید آنها را با ناخن خم کنید.
خانواده میکا شامل مواد معدنی سفید نقره ای، طلایی، قهوه ای و سیاه است. حتی میکای سبز رنگی به نام کلریت وجود دارد که به تخته سنگ سبز رنگ می دهد.

خواص:

میکا در دوزهای کوچک بهترین است، زیرا نرم است و مانند سایر مواد معدنی با پولیش مطابقت ندارد. میکای دانه ریز ایده آل است زیرا می توانید از درخشندگی آن لذت ببرید بدون اینکه پوسته سنگ از هم جدا شود. میکا یک عنصر اصلی در شیست است.

آمفیبول

لکه های سیاه در یک گرانیت آمفیبول یا میکای سیاه هستند.

ویژگی های شناسایی:

آمفیبول سیاه یکنواخت است.
تمایل به تشکیل کریستال هایی دارد که مستطیل های لاغر هستند، اما گاهی اوقات شکلی نامنظم و بلوکی نیز دارد.
شما می توانید تفاوت بین میکا و آمفیبول را بر اساس شکل تشخیص دهید. میکا: تکه های نازک و آمفیبول: مستطیل های نازک. ظریف است، اما به اندازه کافی متفاوت است تا راهی قابل اعتماد برای تشخیص این مواد معدنی باشد.
در صورت شک، به لبه اسلب نگاه کنید تا شکل کریستال را مشخص کنید.

خواص:

آمفیبول دارای سختی بین 5 تا 6 موس است که مشابه یا کمی سخت تر از شیشه است. به خوبی جلا می گیرد و نیازی به مراقبت خاصی ندارد. در بیشتر سنگ ها یک عنصر جزئی است.

کلسیت

این ماده معدنی فروتن خود را به روش های بسیار شگفت انگیزی بیان می کند. کلسیت ماده اصلی مرمر، سنگ آهک، تراورتن و اونیکس است.

رنگ:

کلسیت تقریباً همیشه سفید یا تقریباً سفید است و می تواند رنگ های دیگری مانند کرم، زردآلوی، قهوه ای روشن، سبز روشن، خاکستری روشن یا صورتی روشن داشته باشد.

ویژگی های شناسایی:

کلسیت می تواند کمی شبیه کوارتز به نظر برسد (از این رو سردرگمی همیشگی بین سنگ مرمر و کوارتزیت است)، اما چند تفاوت دارد.
کلسیت درخشندگی ساتن دارد، در حالی که کوارتز شیشه ای به نظر می رسد و شفاف تر است.
کلسیت کریستال هایی با سطوح صاف تشکیل می دهد و همچنین در امتداد سطوح صاف می شکند. بنابراین هنگامی که نور از کلسیت منعکس می شود، درخشش های نور را از سطوح صاف می بینید.
وقتی شک دارید، به جای ظاهر، به ویژگی ها توجه کنید.
کلسیت به راحتی در آب های زیرزمینی حل می شود و اغلب شکاف های سنگ ها را پر می کند. نوارهای سفید روشن در سنگ آهک یا مرمر تیره رنگ رگه های کلسیت هستند.
فقط برای اینکه همه چیز گیج کننده تر شود، کوارتز همچنین می تواند رگه های رنگ روشن در سنگ ایجاد کند. یک تست سختی سریع با یک چاقوی جیبی به طور قابل اعتماد به شما می گوید کدام کدام است.

خواص:

بهترین راه برای تشخیص کلسیت از کوارتز یا فلدسپات از طریق خواص آن است. کلسیت دارای سختی 3 موس است که از یک ناخن سخت تر اما از شیشه نرم تر است. میخ یا چاقوی جیبی با نوک تیز خراش قطعی در کلسیت باقی می گذارد. همچنین، سرکه چکه شده روی کلسیت اغلب به آرامی می جوشد. همین ویژگی ها در مورد اسلب ها و کاشی ها نیز صدق می کند. سنگ های ساخته شده از کلسیت را می توان از اسیدها حکاکی کرد و همچنین می تواند توسط وسایل فلزی یا سرامیکی آشپزخانه خراشیده شود.

دولومیت

این پسر عموی کلسیت است و رنگ و خواص مشابهی با کلسیت به جز چند استثنا دارد. در مقایسه با کلسیت، دولومیت کمی کمتر در معرض حکاکی از اسیدها است و به شما زمان می دهد تا نشت ها را قبل از اینکه سنگ تحت تأثیر قرار گیرد پاک کنید.

ویژگی های شناسایی:

دولومیت و کلسیت شبیه هم هستند و شما نمی توانید آنها را از نظر بصری از هم تشخیص دهید.
آزمایش دولومیت «آزمایش اسید سنگ پودری» نامیده می‌شود. کلسیت در تماس با اسید کلریدریک رقیق شده، واکنش گازدار خواهد داشت. دولومیت نمی تواند، مگر اینکه ابتدا سنگ پودر شود. برای انجام این آزمایش، از یک میخ یا نوک چاقو استفاده کنید و قسمتی از سنگ را خراش دهید. خاک سنگ را در جای خود بگذارید و سپس یک قطره اسید روی آن بریزید. اگر سنگ دولومیت باشد، واکنش ضعیف و حباب دار خواهد داشت. اگر کلاً نوع دیگری از مواد معدنی باشد، مانند فلدسپات، هیچ واکنشی وجود نخواهد داشت.

خواص:

دولومیت دارای سختی 3.5 موس است که کمی سخت تر از کلسیت است. دولومیت نیز کندتر از کلسیت حکاکی می شود، اما همچنان حکاکی می شود.

جهت مشاوره و خرید سنگ گرانیت سفید از تیم وایت گرانیت می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *